Župani pozivajo k čim hitrejši posodobitvi dolenjske železniške proge
Župani občin ob trasi železnice na odseku Ljubljana - Metlika, torej župani občin Ljubljana, Škofljica, Ivančna Gorica, Trebnje, Mirna Peč, Novo mesto, Semič, Črnomelj, Metlika in seveda naš župan dr. Peter Verlič, ki je tudi pobudnik projekta revitalizacije čezmejne železniške infrastrukture Ljubljana–Grosuplje–Trebnje–Novo mesto–Metlika–Karlovec–Zagreb, so se že v četrtek, 22. julija 2021, sestali in podrobneje seznanili v zvezi s pripravo strokovnih podlag in pobude/DIIP za nadgradnjo železniške proge Metlika-Ljubljana na odseku Novo mesto-Ivančna Gorica. Država je prepoznala potencial te železniške povezave in začela s postopki za nadgradnjo proge v okviru priprave DPN, kar jih zelo veseli. Prizadevanja države pozdravljajo in močno podpirajo, si pa želijo, da bi bili cilji postavljeni bolj ambiciozno.
V prvih dneh septembra so zato župani omenjenih občin na DRI upravljanje investicij, Družbo za razvoj infrastrukture, d. o. o., naslovili pripombe na pripravo strokovnih podlag in pobude/DIIP za nadgradnjo železniške proge Metlika-Ljubljana na odseku Novo mesto-Ivančna Gorica.
V pismu so izpostavili:
- Prenova dolenjske železniške povezave se nikakor ne more končati v Novem mestu, ampak jo je treba nadaljevati do Metlike oz. meje.
- S t. i. mehkimi ukrepi, tj. spremembo voznih redov, pohitritvijo vlakov z izpuščanjem postanka na nekaterih postajališčih, uvedbo novih vlakov Stadler, cilj, da bi železniški potniški promet postal primarna potovalna izbira dnevnih migracij proti in iz Ljubljane, ne bo dosežen.
- Da bi ga dosegli, je treba v celoti prenoviti ustroj proge, obnoviti vozno mrežo, uvesti nov potek proge na posameznih odsekih, urediti postaje in postajališča (nekatera tudi opustiti in uvesti P+R sistem), odpraviti večino nivojskih prehodov in zgraditi nove izven nivojske, elektrificirati progo, jo nadgraditi v dvotirno, kar bi omogočilo uvedbo taktnega voznega reda – z intervali na 15 oz. 30 oz. 60 minut. Tako bi železniški promet postal precej bolj privlačen za uporabnike, prav to pa bi, so prepričani v občinah, povzročilo odločilen preobrat pri izbiri prevoznega sredstva oz. prispevalo k spremembi potovalnih navad sedanje in prihodnjih generacij.
- Podjetje DRI upravljanje investicij, Družbo za razvoj infrastrukture, d. o. o., pozivajo, da nemudoma pristopi k izdelavi Dokumenta identifikacije investicijskega projekta (DIIP) za odsek Novo mesto (Birčna vas)-Ivančna Gorica in odsek Novo mesto (Birčna vas)-Metlika-državna meja.
- Časovnica, da se 2. fazo prenove na odseku NM-Ivančna Gorica izvede šele med letoma 2030-2035, za občine ni sprejemljiva, prav tako ne dejstvo, da odsek NM-Metlika-državna meja sploh ni obdelan. Še več: infrastrukturni ukrepi na tem odseku so postavljeni šele v obdobje po letu 2050, kar bi pomenilo dodatna desetletja stagnacije regionalnega železniškega prometa.
- Občine zahtevajo, da se aktivnosti za posodobitev dolenjske železnice začnejo nemudoma.
Župani ob trasi železnice na odseku Ljubljana - Metlika sicer že nekaj časa gojijo idejo o revitalizaciji Dolenjske železnice. Za dosego tega cilja so župani občin ob trasi navedene železniške povezave, t.j. župani občin Škofljica, Grosuplje, Ivančna Gorica, Trebnje, Mirna Peč, Novo mesto, Semič, Črnomelj, Metlika in župan Karlovške županije, ob prisotnosti takratnega ministra za infrastrukturo dr. Petra Gašperšiča, 23. maja 2018 podpisali tudi Dogovor o sodelovanju pri revitalizaciji čezmejne železniške infrastrukture Ljubljana – Grosuplje – Trebnje – Novo mesto – Metlika – Karlovec – Zagreb, s katerim se zavzemajo za modernizacijo železniške povezave, višjo potovalno hitrost, okrepitev nosilnosti proge, ureditev postajališč in odpravo nivojskih prehodov na omenjeni železniški povezavi.
Jana Roštan